Deelname onderzoeksproject

Onze vereniging participeert in een groot onderzoeksproject om de hoge werkloosheid onder autistische volwassenen aan te pakken. Dit zesjarige project, dat loopt van 14 juni 2024 tot 14 juni 2030, richt zich op het identificeren van behoeften, het ontwikkelen van voorspellende modellen voor werkloosheid, en het co-creëren van een implementatieprogramma om de werkplek toegankelijk te maken voor mensen met autisme.

Uitgangspunten zoals geformuleerd in het onderzoeksvoorstel

We willen het maatschappelijke probleem van de hoge werkloosheid onder autistische volwassenen oplossen. Hoewel sommige bedrijven (Microsoft, Paypal) actief autistische werknemers werven, zijn de meeste zich niet bewust van hun potentieel, ondanks de krappe arbeidsmarkt. In de afgelopen tien jaar heeft de Nederlandse Onderzoeksraad (NWO) programma’s gefinancierd om mensen met autisme in te schrijven op de arbeidsmarkt. Hiervan wordt echter maar een klein aantal gebruikt, wat duidt op een implementatiekloof. Nauwe en integrale samenwerking van alle belangrijke belanghebbenden (publieke en private partijen) is nodig om de beschikbare instrumenten te benutten, de werkplek toegankelijk te maken voor mensen met autisme en bij te dragen aan hun duurzame inzetbaarheid. In dit voorstel zal een groot landelijk consortium, geleid door mensen met autisme, onderzoekers en bedrijven:

1. De (match tussen de) behoeften van autistische mensen en bestaande benaderingen die hun werkgelegenheid ondersteunen identificeren,
  2. Voorspellende machine learning modellen voor werkloosheid ontwikkelen,
  3. Een evidence-based implementatieprogramma voor bestaande en nieuwe sociale en technische innovaties co-creëren door middel van een leergemeenschap met een multistakeholder benadering gericht op managers, werknemers en organisatieprocessen; en
  4. De implementatie van het programma evalueren. Het project vertegenwoordigt een echte sociale innovatie, waarbij een keten van partijen betrokken is (mensen met autisme, werkgevers, werknemers, HR-professionals, uitzendbureaus, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en wetenschappers uit alle relevante disciplines) die zich inzetten om veranderingen door te voeren. Het gewenste effect is dat werkgevers en bedrijven autistische werknemers beter kunnen werven en ondersteunen, wat bijdraagt aan een vermindering van de tekorten op de arbeidsmarkt, terwijl de neurodiversiteit onder werknemers toeneemt en hun levenskwaliteit verbetert.

Partners

Vrije Universiteit Amsterdam, Vereniging Autisme Ambassadeurs (VAA), Vanuit Autisme Bekeken (VAB), Amsterdam UMC, University Medical Center Groningen, Utrecht University, AWVN/ De Normaalste Zaak, CNV Jongeren, HumanCapitalCare (part of HumanTotalCare), Netherlands, HumanTotalCare Netherlands, Ordina | AutoQ Netherlands, Nationale politie, Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA), Garage2020, Innaut, ASR, Netherlands, Bibliotheek Midden Brabant, Techniek Nederland, Brunel, ABN AMRO, UWV, KCVG, Equalture

Looptijd

6 jaar van 14 juni 2024 tot 14 juni 2030, bestaande uit vier delen:

1. Needs assessment and inventory of existing tools
  2. Combining existing data sources to develop a prediction model for unemployment (geleid door Prof. dr. Sander Begeer)
  3. Development of an integral implementation approach and tool (geleid door Dr Jasmijn van Harten; Dr Jantien van Berkel, UU)
  4. Evaluation and dissemination (geleid door Prof. dr. Sander Begeer)